Pijn reducerende massage – 3 dagen

De methode die je op deze dagen leert is ontwikkeld voor mensen met pijnlijke spieren en/of gewrichten zoals reuma of fybromyalgie, maar is ook geschikt voor mensen met emotionele pijn. Hoewel het gehele lichaam wordt behandeld wordt ook een positieve invloed uitgeoefend op hele specifieke klachten, zoals een stijve nek of een pijnlijke rug. Dat komt omdat het zelfherstellend vermogen door de massage enorm wordt gestimuleerd. De behandeling wordt voor een deel op de blote huid uitgevoerd. Er wordt echter niet met massageolie gewerkt. Ook de strijkingen op de huid worden uitgevoerd zonder tussenstof. Daarnaast wordt druk op het lichaam uitgeoefend en worden de gewrichten gemobiliseerd, maar dit alles op aandachtige en geconcentreerde wijze. Deze diep ontspannende massage beïnvloed het zenuwstelsel en heeft een helende werking. Het zelfgenezend vermogen van het lichaam wordt op zachte, doch doeltreffende wijze versterkt. De resultaten die je met deze behandeling kunt verwachten zijn dan ook verbluffend.

De pijn begrijpen

Pijn is een onaangenaam sensorisch of emotioneel gevoel dat onder meer kan worden veroorzaakt door schade van lichaamsweefsel. Door ons bewust te worden van de pijn weten we instinctief dat ons lichaam is beschadigd. Als reactie op de beschadiging maakt ons lichaam bepaalde stoffen (prostaglandine) aan die specifieke fysiologische processen regelen. Pijn is een signaal dat van vitaal belang is en moeten we niet bestrijden, maar begrijpen. Pijn die acuut ontstaat als gevolg van een verwonding dwingt ons alle aandacht en energie te richten op het beschadigde weefsel. Acute pijn oefent onmiddellijk invloed uit op ons gedrag en doet direct afbreuk aan onze levensvreugde, maar is meestal van tijdelijke aard. Want als de wond is geheeld en de pijn is verdwenen kunnen we weer genieten en ons overgeven aan de geneugten van het leven. Chronische pijn is dan wellicht minder heftig zodat ons gedrag minder explosief wordt beïnvloed, maar ondermijnt onze levensvreugde door haar voortdurende aanwezigheid daarentegen wel veel fnuikender.

 

De pijn bestrijden

Als we pijn willen bestrijden, moeten we om te beginnen de pijn niet willen bestrijden. We moeten ons juist richten op rust en ontspanning en het lichaam uitnodigen de balans te herstellen. Dat doen we door verschillende methodes met elkaar te combineren zodat de ontspanning zich verdiept en het lichaamsbewustzijn wordt versterkt. We stimuleren het parasympatische zenuwstelsel. De parasympathicus zorgt onder meer voor een rustige hartslag, bevorderd de spijsverteringsproces, oefent een gunstige invloed uit op de ademhaling en draagt zorg voor herstel.

De technieken die op deze dagen worden geoefend zijn ook bekend als Holistic Pulsing, Passive Body Movement, Tragering en methodes die tot doel hebben de huid te stimuleren. Er worden ook verdiepingsdagen en oefenavonden georganiseerd.

Deel dit op: